czwartek, 23 lipca 2015

Notre-Dame de Paris

Il est venu le temps des cathédrales... (Nadszedł czas katedr...) Tymi słowa poeta Gringoire grany przez Bruno Pelletier wprowadza nas w XV-wieczny Paryż, gdzie rozgrywa się akcja powieści Victora Hugo Katedra Marii Panny w Paryżu. Na jej podstawie postanowiono zrobić musical. Muzykę skomponował Richard Cocciante, a słowa ułożył Luc Plamondon. Ci genialni panowie stworzyli cudowne, piękne, śliczne (...) piosenki, które wzruszają do łez. Ale też dzięki nim Notre-Dame de Paris to chyba najbardziej znany francuski musical. 
Premiera odbyła się 16 września 1998 roku, czyli w tym roku będą "siedemnaste urodziny" musicalu. :) Po wielu występach w Paryżu rozpoczęło się tournée po całej Francji, Belgii, Szwajcarii i Québecu. Powstała również m.in. wersja angielska, ale ja jednak wolę oryginał. <3
Teraz przejdźmy do jednej z najważniejszych spraw, czyli genialnej obsady! :D
W rolę Esmeraldy wcieliła się piękna Hélène Ségara, która olśniewa głosem. W 2013 roku wydała płytę, którą "nagrała" razem ze zmarłym Joe Dassin (oczywiście jego głos został podłożony). Powstały z tego cudne piosenki. Chętnych posłuchania zapraszam TUTAJ.
www.public.fr
Rolę słynnego dzwonnika Quasimodo zagrał genialny, cudowny, przystojny (...) Garou, który ma charakterystyczną chrypkę. Pod wpływem jego głosu można się rozpłynąć. Dosłownie. Na koncertach szaleje, szuka kontaktu z publicznością, ma wielkie serce i przepiękne niebieskie oczy. <3 No i Garou kocha Polskę. W tym roku zorganizował nawet tournée. Wystąpił w siedmiu polskich miastach! 
www.chartsinfrance.net
Zakochanego w Cygance Frollo zagrał Daniel Lavoie, który, tak jak Garou, jest Kanadyjczykiem. Zagrał też w innym musicalu Richarda Cocciante Le Petit Prince (Mały Książę).
www.thehunchblog.com
Kolejnym Kanadyjczykiem w obsadzie jest Bruno Pelletier, który 10 kwietnia 2014 r. dał koncert w warszawskiej Sali Kongresowej.
www.kulturalna.warszawa.pl
W przystojnego Phoebusa wcielił się Patrick Fiori. Moim zdaniem to kolejny przystojniak, tak jak Garou. :) Jedną z jego pięknych piosenek jest Elles (LINK).
www.purepeople.com
Luck Mervil urodzony na Haiti zagrał króla Cyganów. Jego dołączenie do obsady wywołało mały skandal ze względu na kolor jego skóry. Ale nikt z twórców musicalu tym się nie przejął. :)
patrickfiori.blog.onet.pl
Najmłodszą członkinią obsady jest Julie Zenatti, która zagrała Fleur-de-Lys. W dniu premiery miała siedemnaście lat. Na początku miała wcielić się w Esmeraldę, ale twórcy stwierdzili, że była to zbyt ciężka rola dla tak młodej dziewczyny. Przez osiem lat była w związku z Patrickiem Fiori, byli nawet zaręczeni. Niestety rozstali się kilka miesięcy przed ślubem.
www.splanchot-medias.com
Notre-Dame de Paris to pierwszy francuski musical, który poznałam. Miałam wtedy pięć lat i byłam totalnie nim zauroczona. Cały czas słuchałam z niego piosenek, a oglądając go, tańczyłam tak jak Esmeralda lub Fleur-de-Lys. Nie przeszkadzało mi to, że nic nie rozumiałam. Ale pamiętam doskonale rozmowę z moją Mamą, kiedy zapytałam się w jakim języku oni mówią i czy nas rozumieją. Kiedy powiedziała mi, że po francusku i że jest to inny język niż polski, ja poinformowałam Ją, że chcę się tego języka uczyć. I tak zaczęła się moja pasja do wszystkiego co francuskie, a przede wszystkim do francuskich musicali i muzyki.

Na początku tylko byłam oburzona, że w musicalu Garou ma czerwone ubranie, a w bajce Disney'a zielone. :P 

Mam jeszcze dla Was kilka pięknych piosenek z tego musicalu (wszystkie są piękne, ale moglibyście się znudzić :P). 
To jest chyba najbardziej znana piosenka z tego musicalu! :)
Bardzo polecam Wam obejrzenie tego musicalu. Naprawdę warto! :D

***

Obudziłam się dzisiaj, wchodzę na bloga, a tam ponad 1000 wyświetleń! Wow! Dziękuję Wam z całego serca, że ze mną jesteście. :D

2 komentarze:

  1. Wspaniały musical i piękne piosenki! A co do wyświetleń, to cóż się dziwić? Super autorka, interesujące posty i estetyczny wygląd bloga tylko służą! Gratulacje i powodzenia w dalszym blogowaniu :*

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jak coś napiszecie - pochwały i krytyki, jakieś pytania. :)